Založ si blog

Lístoček do neba

Niečo som nestihol.

Nepomohol som všetkým ľuďom, ktorí to potrebovali, nestihol som tú správnu chvíľu, kedy som im mal byť nablízku, a aj keď viacerí hovoria, že som urobil oveľa viac, ako bola moja povinnosť, myslím si, že človek by mal robiť pre potrebných aj to, čo mu káže aj človečina a cit. Tento list je niečo ako „lístoček z brezy“, ktorý dolu vodou pláva, ako v tej pesničke, a dúfam, že dopláva ako moje hlboké ospravedlnenie k tým, ktorým som pomôcť nestihol.

Hovorí sa, že všetci sme omylní, všetci robíme chyby, ale je dôležité uvedomiť si to, poučiť sa a neopakovať ich. Kto má odvahu otočiť sa a obzrieť za svojím životom, určite uvidí veľa toho, čo by urobil inak či neurobil vôbec. Pred svojím vlastným svedomím neplatia žiadne výhovorky, lebo to je len sebaklam. A aspoň seba by sme klamať nemali. Sú veci, ktoré sa napraviť nedajú, ani keby sme sa mohli vrátiť v čase. Ale sú aj také, ktoré nám nedovolí napraviť len naša ješitnosť. Alebo nedostatok úcty k životu či smrti iných. Tú už nezmyje nič. Smrť je taká definitívna, že si to my živí uvedomíme vždy až potom, keď príde. Nikdy nie skôr. Vždy máme spústu výhovoriek, ktorými ospravedlňujeme svoju nevôľu pomáhať, a vlastne celý život strávime vymýšľaním dôvodov, prečo sme to či ono neurobili, prečo sme to či ono urobili inak, ako vieme, že by to bolo správne, a tak sa celý život iba vyhovárame. Človečinu aj cit celý život len fackujeme. Niekedy preto, lebo ju venujeme tým, ktorí si ju nezaslúžia, a niekedy preto, lebo jednoducho nedokážeme byť spravodliví. Áno, aj krivda z nespravodlivosti nám kriví chrbticu. A nie každý dokáže tú skoliózu napraviť sám.

Všetci robíme chyby. Každý z nás bol niekedy inde, než mal byť. Ja viem, že som mal byť častejšie so svojimi bratmi, ktorí zomreli oveľa skôr, ako mali, a nepomôže mi ani výhovorka, že som opatroval ich mamu, keď oni to nedokázali – nech už mali dôvody akékoľvek. Seba klamať nemusím: mohol som. Dnes už sú mŕtvi všetci, a ja si tu môžem iba ak spytovať svedomie. A ublížil som aj mnohým iným ľuďom, aspoň to tak cítim, hoci oni možno ani nie, lebo už sa obrnili tým, že spravodlivosť nečakajú. To ma mrzí. Ja v spravodlivosť dúfam, a ak je to možné, snažím sa o ňu. To by sme mali všetci. Nemuseli by sme o ňu prosiť v kostoloch, ale mohla by byť aj tu, na zemi. A nemuseli by sme posielať lístočky do neba k tým, ktorí ich zrejme nikdy nedostanú…

Všetko je inak

29.03.2024

Neviem, kto za to môže. Možno len odveká túžba objavovať. Možno len snaha odlíšiť sa. Nezapadnúť do davu, byť originálny. Možno len silnejúci dešpekt k odkazu predkov a ono pubertálne búrenie sa proti názorom otcov. Možno len boj o vlastný názor, čím bizarnejší, tým húževnatejšie obhajovaný. Všetko sa mení. Dobro je nazývané zlom, pravda [...]

Indiáni na Slovensku

28.03.2024

V jednej z knižiek mojej mladosti sa píše, že Indiáni nemajú radi, keď im ktosi pripomína, že mu čosi dlhujú. „Urobia síce, čo od nich dotyčný požaduje, ale viac ho nepoznajú“. Nuž, zdá sa mi, že Indiáni už docválali aj na Slovensko. Vďačnosť je pre nich neznámy pojem. Aj také obyčajné vrátenie požičaného. A pokladajú za prejav šikovnosti, ak [...]

Na národnú nôtu

26.03.2024

Cestujem rád. Poznávanie iných krajín, ľudí, kultúr je obohacujúce a potrebné. Cestoval som už za socializmu a musím povedať, že odkedy sme členmi európskej únie, badám istý posun vo vnímaní nášho národa národmi inými. Kým sa toho socializmu to bola skôr zvedavosť, lebo nás nepoznali, v súčasnosti, keď nás už spoznali, je badať zreteľnú averziu. [...]

Robert Kaliňák

Krúpa má podozrenie, že Kaliňák koná v záujme cudzích zbrojárskych spoločností

02.05.2024 16:19

Krúpa avizoval, že téma sa možno bude riešiť aj na budúcotýždňovom výbore.

Belgium EU Summit

Všetci nacionalisti sú 'skrytí brexiteri', ničia každú krajinu. Zobuďte sa Európania, odkázal Macron

02.05.2024 16:11

Prieskumy volebných preferencií vo Francúzsku nateraz vedie krajne pravicové Národné združenie.

Nożykova synagóga

V Poľsku zadržali 16-ročného chlapca v súvislosti s podpaľačským útokom na synagógu

02.05.2024 15:34

Motív útoku na jedinú synagógu vo Varšave, ktorá prežila druhú svetovú vojnu, je nejasný. Podozrivý totiž odmietol vypovedať.

vašečka, záborská

Vašečka a Záborská opäť idú proti transrodovým ľuďom. Život im chcú skomplikovať novým zákonom o rodnom čísle

02.05.2024 15:25

Ak zmeny prejdú v navrhovanej podobe, transrodoví ľudia nebudú môcť po absolvovaní tranzície zmeniť svoje rodné číslo tak, aby zodpovedalo ich novému pohlaviu.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 86
Celková čítanosť: 195940x
Priemerná čítanosť článkov: 2278x

Autor blogu

Kategórie