Založ si blog

Je taká chvíľa

Stále ťa vidím.

Stojíš tam v tom mrazivom vetre, čo sviští pomedzi staré tuje, chvejúc sa zimou a vzlykmi, nad otvoreným hrobom svojej mamy, v očiach so slzami a prázdnotou.

Si úplne sama.

Napriek tomu, že na pohreb prišlo prekvapujúco veľa ľudí, pravdaže, väčšinou starých dedinských babiek, ktoré chodia na všetky pohreby, a napriek zopár členom rodiny, ktorí si našli čas až v tento deň, ale ani jeden v predošlom mesiaci, kedy si trávila s mamou dni aj noci a prežívala všetky tie hrôzy, ktoré vie progresívna rakovina spôsobiť, kedy si padala od únavy a zúfalo zachraňovala to, čo sa zachrániť nedalo.

Je taká chvíľa, kedy si úplne sama.

Pozeral som sa na teba spomedzi tých cudzích ľudí a nemohol ti pomôcť, lebo tá tvoja mama sa rozhodla, že už aj ja som cudzí. Viem, možno som mal stáť vedľa teba a porušiť tak jej vôľu, možno som mal riskovať, že ma tá rodina odoženie, ale to vieš, že sa nikdy nevtieram tam, kde o mňa nestoja a spôsobiť škandál na pohrebe je to posledné, čo by som chcel.

Tak si bola sama.

Až potom, keď sme my, cudzí ľudia, v zástupe prichádzali k hrobu, nasypali na rakvu lyžičku hliny, aby sme tak odsúhlasili, že tvoja mama už patrí do zeme, a podali ruku všetkým pozostalým, až vtedy som ťa objal a zašepkal ti: drž sa, dievčatko moje.

Je taká chvíľa…

Tak ti tu teraz píšem tento list, hoci tu som si zvykol posielať dopisy len tým, ktorí už nežijú. Áno, možno napíšem aj tvojej mame, teraz ale mám pred sebou teba a ty si tá najdôležitejšia, práve preto, že žiješ a práve preto, že ešte žijem ja. Lebo možno už zanedlho ti nenapíše nikto a ty budeš znova stáť nad hrobom a už nebude nikoho, kto by ťa objal.

Drž sa, dievčatko moje…

Všetko je inak

29.03.2024

Neviem, kto za to môže. Možno len odveká túžba objavovať. Možno len snaha odlíšiť sa. Nezapadnúť do davu, byť originálny. Možno len silnejúci dešpekt k odkazu predkov a ono pubertálne búrenie sa proti názorom otcov. Možno len boj o vlastný názor, čím bizarnejší, tým húževnatejšie obhajovaný. Všetko sa mení. Dobro je nazývané zlom, pravda [...]

Indiáni na Slovensku

28.03.2024

V jednej z knižiek mojej mladosti sa píše, že Indiáni nemajú radi, keď im ktosi pripomína, že mu čosi dlhujú. „Urobia síce, čo od nich dotyčný požaduje, ale viac ho nepoznajú“. Nuž, zdá sa mi, že Indiáni už docválali aj na Slovensko. Vďačnosť je pre nich neznámy pojem. Aj také obyčajné vrátenie požičaného. A pokladajú za prejav šikovnosti, ak [...]

Na národnú nôtu

26.03.2024

Cestujem rád. Poznávanie iných krajín, ľudí, kultúr je obohacujúce a potrebné. Cestoval som už za socializmu a musím povedať, že odkedy sme členmi európskej únie, badám istý posun vo vnímaní nášho národa národmi inými. Kým sa toho socializmu to bola skôr zvedavosť, lebo nás nepoznali, v súčasnosti, keď nás už spoznali, je badať zreteľnú averziu. [...]

Európska únia / EÚ / Brusel /

Hrabko: EÚ nemôže meniť eurofondy podľa výsledkov parlamentných volieb

20.04.2024 07:52

List KDH do Bruselu, ktorý žiada, aby občania Slovenska neboli trestaní odobraním eurofondov, považuje publicista za posolstvo dovnútra štátu.

vojna na Ukrajine, Charkov

ONLINE: Chcú Rusi obsadiť Charkov? Lavrov naznačil, že by tvoril 'sanitárnu zónu' okolo Ruska

20.04.2024 07:35

Ruský záujem o Charkov môže súvisieť s vytvorením "sanitárnej zóny" okolo ruských obcí, aby boli mimo dostrelu ukrajinskej armády.

archeológovia, Kremnička, Banská Bystrica

Unikát na Slovensku aj v okolitých štátoch: Miesto brutálnych popráv skúmajú archeológovia

20.04.2024 07:00

V lokalite krvavého masakru ide o novátorský počin slovenskej archeológie. V banskobystrickej časti Kremnička odštartovali výskum na mieste masových popráv.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 86
Celková čítanosť: 194959x
Priemerná čítanosť článkov: 2267x

Autor blogu

Kategórie