Založ si blog

Kto nenadáva, nie je kamarát

V ostatnom článku som písal o svojej dovolenke v Egypte. Chcel som sa podeliť o krásne zážitky a snáď aj vniesť trocha optimizmu do toho nášho slzavého údolia tu na blogu. Aj keď som nespomenul zďaleka všetky radosti, s ktorými som sa tam stretol, napríklad tance na orientálnu muziku v mori, spojenú s výbuchmi smiechu rekreantov, alebo penovú šou v nafukovacom bazéne či skvelé krevety a iné morské plody v jedálni – a mnoho iného, ani to málo, čo som opísal, sa nestretlo s adekvátnou reakciou. Namiesto pohody som vzbudil len závisť, ba bol som obvinený z klamstva. Jednoducho – niektorí ľudia si nedokážu predstaviť nič pekné ani inak pozitívne. Utápajú sa v depresiách a usilovne ich rozmnožujú. Neveria ani to, že aj z priemerného dôchodku sa dá celkom slušne žiť. Usilovne hľadajú dôvody, prečo to nejde.

Som zo staršej generácie, bolo nás viacej detí a odriekanie bolo prirodzenou súčasťou nášho života. Dovolenky sme trávili u babičky na dedine a kúpali sme sa v rybníku. Naučili sme sa skromnosti naše nároky mali vždy svoje hranice. Napriek tomu som vďačný svojim rodičom, že mi dali do života zvyky, ktoré mi dodnes pomáhajú.  Nerozožral som sa, nerozpil. A ťažko je mi vžiť sa do pozície človeka, ktorý má trikrát toľko aj ja a sťažuje si, že z toho sa nedá vyžiť. Hoci príjmy stúpli niekoľkonásobne, zdá sa, že nároky ešte viac. A s nimi aj nespokojnosť. Napriek stúpajúcim cenám sa – priznajme to – máme oveľa lepšie ako naši rodičia a dovoľujeme si to, o čom oni mohli len snívať. Väčšina ľudí však progres pokladá za samozrejmosť a protestuje, že nie je ešte väčší. Skromnosť už nie je cnosť…

Spomenul som už aktivity v mori, pri ktorých sa všetci skvele bavili. Nemci, Holanďania, Taliani aj Česi. Len Slováci stáli po kolená vo vode a … politizovali. O tom, aký ko… je Fico, aký Matovič či Danko. Stáli tam každý deň, až kým si nespálili plecia, takže vyrobili ďalší dôvod k nadávaniu. Nadávali potom aj na to, čo si iní pochvaľovali. Napríklad na to, že tá Mai-tai je obyčajná gebuzina a oni žiadali od čašníkov čistú vodku. Pripomínali toho gynekológa, ktorý hľadá problémy tam, kde iní nachádzajú potešenie…

Za štrnásť rokov, čo som na tomto blogu, sa tu vystriedalo veľa ľudí. Mnohí už odišli. Chápem ich. Človek znesie len určitú dávku zloby. Kedysi sme si tu zdieľali aj pozitívne zážitky v snahe obohatiť nimi aj iných. A dnes?

Ľudia, čo sa to s vami stalo?

Strastiplný život slovenského dôchodcu

09.06.2024

Na svitaní, kým sa červené slnko vyvalí na bezoblačný blankyt oblohy, je morská hladina tichá a hladká ako zrkadlo. Len nepatrné vlnky zľahka a potichu pohládzajú piesočnú pláž ako jemné a nežné prsty obrovskej šíravy mora. Ticho a kľud. Ten obor pod nohami ešte spí. Až keď sa od obzoru kde sa nebo dotýka vody, rozprestrie ohnivý lúč až sem [...]

Všetko je inak

29.03.2024

Neviem, kto za to môže. Možno len odveká túžba objavovať. Možno len snaha odlíšiť sa. Nezapadnúť do davu, byť originálny. Možno len silnejúci dešpekt k odkazu predkov a ono pubertálne búrenie sa proti názorom otcov. Možno len boj o vlastný názor, čím bizarnejší, tým húževnatejšie obhajovaný. Všetko sa mení. Dobro je nazývané zlom, pravda [...]

Indiáni na Slovensku

28.03.2024

V jednej z knižiek mojej mladosti sa píše, že Indiáni nemajú radi, keď im ktosi pripomína, že mu čosi dlhujú. „Urobia síce, čo od nich dotyčný požaduje, ale viac ho nepoznajú“. Nuž, zdá sa mi, že Indiáni už docválali aj na Slovensko. Vďačnosť je pre nich neznámy pojem. Aj také obyčajné vrátenie požičaného. A pokladajú za prejav šikovnosti, ak [...]

Medveď hnedý

Útoky medveďov na človeka v Japonsku sa množia. Ďalšou obeťou je stavebný robotník

21.06.2024 20:41

Medveď pravdepodobne zabil stavebného robotníka (58) v Japonsku. Muža našli v lese v prefektúre Nagano s rozsiahlymi poraneniami hlavy a chrbta.

vojna na Ukrajine, hroby, Charkov

NYT: Veľa mužov na Ukrajine sa skrýva. Obávajú sa, že ich nevycvičených pošlú na smrť

21.06.2024 18:35

Na Ukrajine žije mnoho mužov, ktorí sa skrývajú. Majú strach z odvodov do armády na obranu krajiny proti ruskej invázii. S niekoľkými z nich hovoril denník The New York Times (NYT).

Viktor Orbán

Nemecko už podľa Orbána 'nevonia a nevyzerá rovnako', zmenilo sa na multikultúrny svet

21.06.2024 18:21

Maďarský premiér Orbán počas návštevy Berlína povedal, že Nemecko sa v dôsledku migrácie zmenilo na "pestrofarebný, multikultúrny svet".

parlament, nrsr, NR SR,

Voľby by v júni vyhral Smer tesne pred Progresívnym Slovenskom

21.06.2024 17:29

Do parlamentu by sa dostalo sedem politických subjektov.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 88
Celková čítanosť: 201475x
Priemerná čítanosť článkov: 2289x

Autor blogu

Kategórie